fredag 13 augusti 2010

Ledare: Göteborgsandan måste brytas

Denna fredag är det min tur att stå för ledartexten i ETC Göteborg. Jag tar upp Göteborgsandan. Inte 'goa gubbar' och solidariteten utan det som alltmer fläckar ner Göteborg och Göteborgsandan. Jag skriver om samförståndet mellan kommunen, de stora politiska partierna och näringslivet. Jag skriver om skolor i förorten som stängs ner samtidigt som Göteborg fortsätter att expandera som evenemang- och turiststad.
Medan stora, kostsamma evenemang numera är en naturlig del av sommarstaden Göteborg, har stadens unga i snart tjugo år blivit lovade ett centralt Ungdomens hus. Och vi väntar fortfarande på att löftes ska infrias.

Och så planerna på att riva 60 äldre hus i stadsdelen Gårda. Kravet restes av Lennart Mankert och Roger Holtback, VD respektive styrelseordförande för Svenska Mässan, som istället ville se den gamla stadsdelen ge plats för parkeringsplatser. Kommunen följde naturligtvis efter i sann samförståndsanda.


Göteborgs Stad har
ett omfattande ägande i form av närmare 140 bolag som kan användas för att bygga en rättvis stad. Kommunala bostadsbolag som bygger billiga hyresrätter som förmedlas genom en rättvis bostadskö. Kommunens energibolag som sätter ett lågt pristak för klimatvänlig energi. Och Göteborgs spårvägar som erbjuder gratis kollektivtrafik som sätter resenärerna före kostsamma biljett- och kontrollsystem.

Läs min ledare här.

Inga kommentarer: