tisdag 14 november 2006

Två bloggar om Palestina

Två kamrater, Seluah och Tove, är i Palestina för ett längre besök. Du hittar deras bloggar här och här.

Seluah skriver om sitt besök i Ramallah,

Idag akte vi till Ramallah dar vi hade forsta dagen av var traning. Nar jag kom till Palestina missade jag just Arafats tvaarsminnescermoni som var har i Ramallah. Det var tydligen jattestort, hundratusentals gick med. En bit fran Jerusalem, sag vi sa muren resa sig. Den gar inte att beskriva i ord. Det ar helt ofattbar. Jag som akte forbi den en gang bara kande mig fornedrad, bestulen pa min frihet och klaustrofobisk. For palestinierna for muren langt varre konsekvenser med sig.
Tove skriver om apartheidsystemet,

Vi ar fortfarande kvar i Ramalla och har traning. Vi har precis gatt igenom de israeliska lagarna och fatt forklarat for oss hur systemet fungerar. Utan att overdriva kan jag saga att rasismen ar slaende. Det finns tre olika juridiska system. Vilket som anvands i just ditt fall beror pa vem du ar! Som internationella tillhor vi antingen det mest priviligerade systemet, det som israelerna hamnar i eller det som anvands for att deportera illegala arbetskraftsinvandrare.
Jag ska försöka göra det till en vana att följa deras reseskildringar. Gör det du också!

Inga kommentarer: