torsdag 23 februari 2006

Iran thru a lens - Snö och Ghaljoon

Jag brukar då och då besöka Uni Photo för att färska upp minnena från the motherland - Iran. Ett vackert land förtsås och till skillnad mot nidbilder om bara öken och kameler (ska inte sticka under stolen med att båda förekommer), rikligt med snö i norr kombinerat med vackert bergigt. Efter att ha varit i Kroatien i somras konstaterar jag att jag aldrig haft så många deja vu-upplevelser kopplade till naturen, smaker och lukter sedan jag lämnade Iran för 16 år sedan. Den som är bekant med "Shomal" vet vad vad jag pratar om.

Här är i alla fall några bilder

Underbart! Skylten uppmanar att man inte ska beträda grönområdet!


Slangar till vattenpipor. Vattenpipan är på väg tillbaka. Trevligt men inte bra för hälsan. Don' t try this at home.


Tehran!

3 kommentarer:

Ali Esbati sa...

Å, jag fattar precis vad du menar. Jag är verkligen, verkligen ingen naturmänniska. Men det är sjukt hur mycket minnen som sitter ihop med sinnesintryck från naturen. När vi var i Kirgizistan 2000, så var det varenda sekund så att det väcktes olika minnen till liv, särskilt Azerbaijan-känslor.

Anonym sa...

Jag tycker också att jag förstår precis vad du menar, fast jag aldrig varit ens nästan i Iran och heller inte har några referenser alls dit.

Nästan varje gång jag är utomlands tycker jag att det är lite Afrika över det, typ även om det är frankrike. Det kan vara en särskild sorts blommor eller ett visst sätt som människor luktar när det är varmt (ja, alltså inte svett alltså). Ju fler gånger jag upptäcker det inser jag att det i mitt fall nog är så att jag förknippar nästan allt som skiljer sig från Sverige med hur det var i Namibia.

Till exempel finns det ju inga duvor där jag kommer ifrån, jag är ju glesbygdsbarn. När jag flyttade till Malmö tänkte jag på Namibia nästan varje morgon när man vaknade och hörde duvorna kuttra utanför...

Anonym sa...

Aldrig förstått vitsen med vattenpipor, men det kanske är en "tillvänjd njutning", alltså att man måste lära sig gilla det...typ lite som rödkål. Det är mest ganska..sött?

All rökning är ju skit för hälsan, men om jag errh...får välja gift så är en cigarr min grej...med det sagt; jag uppmuntrar ingen att lägga sig till med ovanan.