tisdag 26 juli 2005

Mamma, pappa, barn goes Cosmopolitan

Var hos min mamma och byggde IKEA-möbler igår kväll. Samtidigt som jag skruvade lite och läste ritningar lyssnade jag på P3:s reseprogram Transit som handlade om New York och hur det är att bo där som en svensk familj osv. Allt hade den där speciella P3-exotismen över sig: Nytt...Fräscht... och lite farligt! En kvinna med skånsk dialekt tipsade om att söka sig till Svenska kyrkan i New York om man är nyanlända för obegränsad tillgång till svenska tidningar och köttbullar. Hon tipsade också om nätverket Svenska mammor som vänder sig till just svenska mammor som bor utomlands och är gifta med ickesvenskar.

Jag gick in i deras hemsida idag och kollade runt lite. Chockerande! Nedan är ett citat:
Barnen ligger ju oss självklart varmast om hjärtat . Så att de skall få växa upp med svenska språket så väl som de svenska traditionerna och kulturen är det genomgående temat i Svenska Mammors alla aktiviteter.

En nära vän till mig, Nazem Tahvilzadeh, skrev ett examensarbete om minoritetsmedier i Göteborg. I en av många intervjuer han gjorde med diverse tjänstemän på förvaltningar i Göteborgs stad kom många intressanta saker fram. Kvinnan i intervjun, Suzanne Raneke från Idrott- och föreningsförvaltningen, sade så här angående äldre invandrares integration:

Jag tror att det är väldigt viktigt att inom föreningslivet och så, särskilt bland invandrare i första generationen, de kommer aldrig att bli integrerade fullt ut. De kommer aldrig att känna sig som svenskar, de kommer aldrig att sluta prata turkiska eller serbokroatiska eller vad de pratar.[...]. Det finns ju dom som har problem med det kulturella alltså...de är som de är.[...].Men jag tycker det är viktigt att träffa att man träffar andra eller träffar svenskar. Så man inte lever i någon annan värld.

Det är tydligen tillåtet för svenskar som missionerar i Afrika eller går balettskola i New York att "leva i annan värld" men inte för oss invandrare och flyktingar som tvingats bort från våra hem och sökt en fristad i det här avlånga landet.

Senare under kvällen kom jag att tänka på vilken ramaskrik ett nätverk med namnet "Kurdiska mammor" eller "Arabiska mammor" skulle skapa i det lilla blågula Sverige. Lars Leijonborg skulle förmodligen plädera för avskaffandet av lagen om föreningsfrihet eller förbud mot invandrarorganisationer vars medlemmar inte har klarat av språktest. Folkpartiets skolpolitiske talesman Jan Björklund skulle anmäla hela patrasket till Säpo.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kärringen på Transit var helt galen. Jag vet inte om Thaher skrev det men hon tipsade om det bästa träffstället i New York:
SVENSKA KYRKAN!

MUHAHAHAHAHAHAHAH!!!!!

Hon var smålänning. Hennes djupskogs RRRR vittnade om det i intervjun.

Fortsätt zooifera!