tisdag 27 juni 2006

Five Against the World

För ett tag sedan släpptes ett efterlängtat album. Pearl Jam med albumet med samma namn, alltså Pearl Jam, visade att de fortfarande är det bästa bandet som äger dig och världen. Från att dominerat hela 90-talet, med skivor som klassikern Ten från 1991 (12 miljoner sålda), Vs (7 miljoner sålda) och Vitology från 1994 med 5 miljoner sålda exemplar, var det bandet med stort B som också dominerade mina år som tonåring. Första gången jag hörde Alive var 1994 eller 1995 (är inte helt säker) och sedan dess har Pearl Jam varit mer en besatthet än ett favoritband. Därför vill jag passa på att tipsa om en intervju med bandet i tidningen Rolling Stone. Läs den! (Tack Nazem för tipset!)

Det som är speciellt, det unika med Pearl Jam är förstås musiken. De enkla ackorden som kompletteras till fullo av Eddie Vedders röst - djup, skränig, allvarlig och "right in your face". Mitt förhållande till Pearl Jam har varit och är djupt personligt och kompromisslöst. Under långa perioder utgjorde Pearl Jam kriterium nr 1 för vänskap och kärleksförhållande...ja överhuvudtaget min relation till människor i min omgivning. Diggar du inte Eddie Vedder, Stone, Jeff, Mike och Matt - konceptet och livsstilen Pearl Jam - ja då kan du fara år helvete (eller så kan du ljuga om att du lyssnar på dem om det ska bli nåt). Det var enkelt. No Fuss! Just Fuck Off, man!

10575374-10575377-slarge
Foto: Albert Watson, Rolling Stone

Nu har väl vissa saker förändrats. Men Pearl Jam finns kvar! Idag mer än någonsin! Skränrock som det var förr om man ska vara nostalgisk men Pearl Jam är också politisk i den nutida amerikanska kontexten där den politiska högern styr inte bara människors konkreta vardag genom nedskräningar och övervakningslagar utan också gneom inskränkning och likriktning deras kulturkonsumtion! Pearl Jam är en spark - dock en amerikansk sådan - i röven på etablissemanget! Rock on!


It's a shame to awake in a world of pain
What does it mean when a war has taken over
It's the same everyday in a hell manmade
What can be saved, and who will be left to hold her?
[...]
It's the same everyday and the wave won't break
Tell you to pray, while the devil's on their shoulder
(World Wide Suicide, Pearl Jam, Pearl Jam, 2006)

2 kommentarer:

Ali Esbati sa...

För helvete, jag vägrar fortfarande tro att du inte är ironisk.

Unknown sa...

Som jag skrev innan "Just Fuck Off, man!" :)