torsdag 11 mars 2010

Jihad Jane får allt att snurra



Nu har ännu en grupp som tycker att de är muslimer förklarat krig mot den stackars konstnären Lars Vilks. En konvertit med det exotiska namnet Jihad Jane, ett namn som dansar till sin egen mediedramaturgiska pipa, påstås via ett mejl från Fjärran östern blivit uppmanad att döda Lars Vilks. Och självklart har hon tagit mejlet på allvar. Lars Vilks blev hennes nya livsprojekt, tätt följd av hennes burkasamling. Kanske var mejlet en av dem där bluffmejlen där det utlovas USD 10 000 000 om man gör si eller så. Vad vet jag?

Nu kan i alla fall hjulen snurra igen. Det var ju skönt. För det var ett tag sedan vi hackade riktigt ordentligt på muslimer som grupp. Det var typ max en månad sedan. Alldeles för långt uppehåll. Skönt, som sagt, att återgå till ett riktigt viktigt civilisatoriskt arbete. Nu kan kvällstidningarna sälja, säkerhetstjänster säga att de minsann behövs och en och annan populistisk politiker på högerkanten (eller socialdemokrat inom EU-systemet) komma på ytterligare sätt att inskränka vårt privatliv. Och har vi rikligt med tur så kanske vapenindustrin också kan få sig ett nyp. Men då måste vi koppla Jihad Janes planer till att Ahmadinejad laddade ner upphovsrättskyddat material från medieservern i Tora Bora, material som i sin tur gällde slumpmässigt vald oljelands planer på att skicka en antraxkontaminerad Ellospaket till Lars Vilks torp.

Annars skriver Ulrika Knuttson träffsäkert i FOKUS,
Att förklara krig mot Lars Vilks förefaller både omoraliskt, brottsligt och onödigt, men jag har svårt att se den förvirrade Jihad Jane och hennes meningsfränder som ett globalt hot mot yttrandefriheten. Möjligen kan de bli ett obehagligt hot mot allas säkerhet på sikt.
Läs hela här!

Förresten, Israel har bestämt sig för att bygga 1600 olagliga bosättarbostäder i Östra Jerusalem. Och palestinierna har mage att avvisa fredssamtalen. Asså, dom där j***a araberna, alltså!

Andra som bloggat: Svensson, Röda Berget, Hadley-Kamptz, GP ledarbloggen, Emil Broberg, Kulturbloggen
I medierna: AB, EX1, EX2, EX3, SvD, Fokus, SVT, DN1, DN2, GP, SS

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar dig , Lars Vilks
Jag är stolt på dig. Islamister är inte offer. De har mordet hela min familj i Iran. Jag har kommit hit att vara fri och inte under tryck. Jag älskar dig LARS. Även om de döda dig, du är djupt i vår hjärta. Du är hjälte. Du är mycket stor. Du är enda som är inte tyst.
Jag älskar dig, Lars Vilks. Jag vill inte vara i helvetet Iran. Du är enda som påminner mig, att jag bor fortfarande i Sverige.
Mvh/ jennifer

Anonym sa...

Intressant spammare ovan. Men vad är det egentligen hon försöker sälja?

//Gustaf